Rok 1983 |
22 kwietnia zakończono całkowicie budowę drugiego balonu gazowego, a 27 kwietnia został oficjalnie wpisany do rejestru Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych jako SP-BZN SPOŁEM ALMATUR BIAŁYSTOK.
W 1983 roku FAI podjęła decyzję o kontunuowaniu zawodów o przechodni Puchar Gordona Bennetta. Start balonów do tych zawodów miał odbyć się 26 czerwca z Placu CONCORDE w Paryżu. Na początku roku Zarząd Aeroklubu PRL zdecydował o udziale dwóch załóg z Polski w pierwszych powojennych zawodach o Puchar Gordona Bennetta z tym, że członkowie SKB mieli stanowić drugą reprezentację. Podjęto również decyzję o budowie balonu dla pierwszej reprezentacji, ponieważ w obecnym czasie nie dysponowano balonem o odpowiedniej pojemności. Jedyny taki balon posiadał właśnie SKB. Ze względu na szybko zbliżający się termin zawodów białostoccy studenci wypożyczyli Aeroklubowi PRL wcześniej zakupiony materiał, który był niezbędny do uszycia balonu oraz zadeklarowali pożyczenie pierwszej reprezentacji swego balonu, z chwilą jeżeli nie zostanie uszyty na czas nowy POLONEZ przez zakłady AVIOTEX w Legionowie. W kwietniu wiadomo już było, że balon SP-BZO POLONEZ z pierwszą reprezentacją w zawodach wystartuje, natomiast dla drugiej reprezentacji Aeroklub PRL nie miał na opłacenie wpisowego. W tej sytuacji członkowie klubu podjęli się na własną rękę próbę zdobycia funduszy. Niestety całej sumy nie udało się zgromadzić, wię zdecydowano o udziale 5-osobowej załogi w charakterze ekipy technicznej. W rezultacie do Paryża pojechali: Andrzej Ćwikła, Jerzy Czerniawski, Władysław Bohojło, Marek Matuszelański i Jan Bolesta, a kierownikiem wyprawy był Jan Jagodzik - przewodniczący Komisji Balonowej z Aeroklubu Białostockiego. 26 czerwca z Placu CONCORDE w Paryżu podczas szalejącej burzy wzniosło się w powietrze 12 balonów napełnionych helem wznawiając tym samym pierwsze po wojnie Zawody o Puchar Gordona Bennetta. Na czas rozpoczęcia zawodów cała przestrzeń powietrzna nad Paryżem była wstrzymana. Polski POLONEZ pilotowany przez Stefana Makne i Ireneusza Cieślaka wystartował jako ostatni o godzinie 18:19, gdy burza już nieco ucichła. Po 36 godzinach i 27 minutach lotu w deszczu i przy słabym wietrze polscy piloci lądowali 28 czerwca o godzinie 6:35 we wsi Offenstetten we wschodniej Bawarii, pokonując 693 km wygrywając tym samym zawody.
Udział członków SKB w sportowym sukcesie Polski w Zawodach o Puchar Gordona Bennetta został doceniony. Zarówno szef Reprezentacji Narodowej, przewodniczący Komisji Balonowej Aeroklubu PRL, Kierownik Aeroklubu Białostockiego - inst. pil. mgr Jan Jagodzik, jak i przewodniczący Zarządu Głównego Aeroklubu PRL - gen. bryg. pil. dr Władysław Hermaszewski wyrazili wielkie podziękowanie na łamach prasy. W dniach 17-31 lipca zorganizowano w Białymstoku obóz szkoleniowy dla kandydatów na pilotów balonowych, instruktorów balonowych i mechaników obsługi naziemnej balonów wolnych. W obozie wzięło udział 30 osób z całej Polski. W czasie dwutygodniowego obozu uczestnicy przebyli w powietrzu 60 godzin na 4 balonach. Licencję pilotów balonowych otrzymały trzy osoby z Katowic, dwie z Poznania oraz Andrzej Ćwikła i Władysław Bohojło z Klubu Balonowego Białystok.
|